„Byl to hodně zvláštní rok, který silně ovlivnilo onemocnění Covid-19. Prakticky celý rok jsme nevěděli, co můžeme čekat. Nebylo to jednoduché, ale jsem velmi rád, že to nijak výrazně neovlivnilo přípravu a vývoj samotné techniky a myslím, že se nám i přes to všechno podařilo hodně posunout a udělat spoustu práce. Teď to nesmíme zakřiknout. To, že technika zamířila do Saudské Arábie ještě neznamená, že máme všichni vyhráno. Opatření jsou přísná a všichni se těšíme, až soutěž jako taková opravdu začne,“ pronesl Mario Kress, šéf konstruktérského týmu MKR Technology.
Na 43. ročník dakarské rallye vyplouvá trojice severočeských speciálů z francouzského přístavu Marseille. Na startu bude opět jediný hybrid pilota Gerta Huzinka, postavený na kamionu C 460. Nově s tímto kamionem pojede také Martin van den Brink z týmu Mammoet Rallysport, kterého v posledních letech fanoušci sledovali v renaultu s „čumákem“ přezdívaný Sherpa. Jeho speciál ale neobsahuje hybridní technologii. „Na tu má určitou exkluzivitu pouze Gert Huzink. Navíc jde o velmi složitý projekt, který stále ladíme k dokonalosti a nechceme tříštit pozornost,“ vysvětlil, Mario Kress, proč se na Dakaru nerozšíří tato unikátní technologie. Mezi kamiony bude Huzink s hybridem stále jediný. Třetí speciál K520 povede Pascal de Baar jako Huzinkův týmový parťák z Riwald Dakar. Velkou premiéru si ale zažije zmíněný Martin van den Brink, kterému pojede rychlou asistenci jeho osmnáctiletý syn Mitchel. Mladý van den Brink loni seděl s otcem v závodním renaultu, letos poprvé usedne na Dakaru za volant jako pilot, avšak ve svém volvu. Posádky pojedou se startovními čísly – 506 (Martin van den Brink), 511 (Gert Huzink) a 515 (Pascal de Baar). „Dakar bude velmi zajímavý. Hlavní výzvou bude zvládnout všechny restrikce a podmínky, které organizátoři nastavili. Teprve pak přichází na řadu závodní část. Bude to hodně těžký Dakar plný nástrah, ale omezení mají všichni stejné, takže to bude férové,“ podotkl Mario Kress.
A co se na severu Čech událo v takřka uplynulém roce za změny? Více než by kdo očekával. „Máme za sebou opravdu kus práce. Po loňském Dakaru přišel velký servis. Přestavěli jsme Sherpu a postavili ještě jednu. Obě už zamířily do Číny, ale Dakar se jich aktuálně netýká. Pro ten jsme se soustředili na další vývoj hybridu a nových technologií. Postavili jsme ještě jedno „céčko“ a pak přišla řada náročných testů ve Francii a na mokrém písku v Polsku. Z výsledků máme dobrý pocit. Piloti jsou nadšení,“ řekl Kress, který letos kompletní vývojové centrum přesunul ze Židovic, kde žije, do nedalekého Chvalína. „Kamiony jsou pryč a my budeme mít poprvé chvilku v novém centru spoustu věcí dodělat a finálně ho uspořádat podle představ,“ usmál se Mario Kress, který se s týmem do dějiště Dakaru přesune ještě před silvestrem.
43. ročník věhlasné dálkové rallye odstartuje podruhé v Saudské Arábii. Pořadatelé připravili zcela nové trasy. Slavnostní start je naplánován na sobotu 2. ledna v Džiddě. Od neděle se soutěž rozjede s 1. etapou naplno a následovat budou dva těžké týdny v poušti a na trase podél Rudého moře. Vítěz bude znám po 12 závodních prověrkách v pátek 15. ledna, kdy se posádky vrátí zpět do cílové Džiddy. „Poslední Dakar dojely do cíle všechny naše kamiony a já pevně věřím, že tuto bilanci letos zopakujeme a navíc okořeníme nejen dílčími etapovými úspěchy, ale i konečným pořadím, kde chceme zaútočit na elitní pětku. I s ohledem na současná opatření to bude velmi těžký Dakar a bez pořádné dávky štěstí to nepůjde. My jsme ale připraveni a budeme bojovat,“ těší se na soutěž Mario Kress, šéf týmu MKR Technology.