rss
PatRESS News

Zpět

Dakar sáhnul až k pěti tisícům metrů

15. leden 2015

Tyrkysová Tatra Jamal s mechanikem Danielem Kozlovským. Salta/Židovice – Dakar míří do cíle, ale závodníci se museli cítit spíše jako horolezci mířící na Everest. V desáté etapě slavné rallye se posádky z Chile vrátily do Argentiny. Technika se dostala až k pěti tisícům metrů nad mořem. Sobotní cíl je tak velmi blízko a jen málokdo chce udělat chybu. Jezdci jsou opatrnější a i rozdíly v rychlostních zkouškách se zmenšily. V cílové Saltě se tentokrát sedmým místem blýskl pilot krotící kamion z dílny severočeské stáje MKR Technology Martin van den Brink. Roudnický Kozlovský pak skončil třináctý.
            „Na tuhle etapu asi nikdy nezapomenu. Extrémní nadmořská výška nám dala pořádně zabrat. Nemůžete pořádně dýchat a z nedostatku kyslíku vás bolí hlava. Tohle už má co dočinění s vysokohorským tréninkem, kterého v Polabí těžko dosáhnete. Vždyť v takové výšce už začínají základní tábory horolezců, kteří míří na Everest. Pro nás je to nárazovka, ze které zase hned odjedeme. O to je ten nápor na organizmus větší,“ sdělil roudnický palubní mechanik Daniel Kozlovský s tím, že členové týmu řešili výškový rozdíl při přejezdu mezi bivaky acylpyrinem a snahou vše zaspat, tedy přesně tak, jak si závodní posádka nemůže dovolit.
            Desátá etapa byla skutečně extrémní. Trpěli lidé i technika. Důvod byl jasný – zmíněná nadmořská výška a klimatické podmínky. Etapa z Calamy do Salty měla téměř devět set kilometrů, kdy na tři sta šedesát připadala měřená rychlostní prověrka. Ta odstartovala v Salinas Grandes ve výšce 3 600 m. n. m. s teplotou bod bodem mrazu. Hned na to se závodní kamiony dotkly hranice čtyř a půl tisíc metrů nad mořem. V průběhu celé etapy se prakticky nedostaly pod tři a půl tisíce. „V této etapě se nám potvrdilo, jak nutné je testovat techniku ve výšce nad tři tisíce metrů. Trochu jsme s tím bojovali. Přece jen jsme ve vývoji dakarské techniky nováčky, ale co se nám podařilo během posledních dvou let, s tím můžeme být velmi spokojení,“ usmál se hlavní konstruktér severočeského týmu MKR Technology Mario Kress.
            Že se Kress neplete, potvrdil pilot Martin van den Brink, který desátou prověrku zvládnul v sedmém nejrychlejším čase. Holandský jezdec týmu Mammoet Rallysport přitom jede se zcela novým speciálem z technologického centra v Židovicích. Na vítězného Rusa Nikolaeva ztratil třináct minut. Naopak na dvanácté pozici tentokrát dojel roudnický mechanik tyrkysové Tatry Jamal s pilotem Arturem Ardavičusem. Ti zaostali o dvacet minut. Van den Brinkův kolega de Baar po předchozích problémech dovezl svůj renault do cíle na sedmnácté pozici. Alianční parťák Tomáš Vrátný pak dvě příčky za ním a třetí z Bonveru Polák Szustkowski byl klasifikován jako osmadvacátý.
            Dakar stále vede Rus Mardějev, když nejrychlejším borcem mezinárodní česko-holandské aliance je čtrnáctý Tomáš Vrátný.
            Do konce 37. ročníku nejtěžší rallye světa zbývají závěrečné tři etapy. Čtvrteční jedenáctá prověrka vede ze Salty do Termas Rio Hondo o celkové délce pět set dvacet kilometrů. Ostrá dvoustovka by tentokrát měla patřit k těm rychlejším.
 
Výsledky - kamiony - 10. etapa: 1. Nikolaev (RUS) Kamaz 4:18:17, 2. Mardeev (RUS) Kamaz +49s, 3. Viazovich (BLR) MAZ +1:19, 4. Loprais (CZE) MAN +4:42, 5. De Rooy (NED) Iveco +5:19, 7. van den Brink (NED) Renault +13:40, 12. Ardavičus/Kozlovský (KAZ/CZE) Tatra +20:43, 17. de Baar (NED) Renault Trucks +25:23, 19. Vrátný (CZE) Tatra +30:00, 25. Kolomý (CZE) Tatra +43:19, 28. Szustkowski (POL) Tatra +51:30.
 
Celkově: 1. Mardeev (RUS) Kamaz 36:11:56, 2. Nikolaev (RUS) Kamaz +13:21, 3. Karginov (RUS) Kamaz +42:46, 4. Loprais (CZE) MAN +1:22:10, 5. Sotnikov (RUS) Kamaz +2:19:04, 7. Kolomý (CZE) Tatra +4:05:08, 14. Vrátný (CZE) Tatra +9:14:50, 16. van den Brink (NED) Renault Trucks +9:47:21, 18. Szustkowski (POL) Tatra +11:51:24, 22. Ardavičus/Kozlovský (KAZ/CZE) Tatra +16:36:56, 31. de Baar (NED) Renault Trucks +27:41:17.
  Tyrkysová Tatra Jamal s mechanikem Danielem Kozlovským. Tyrkysová Tatra Jamal s mechanikem Danielem Kozlovským.

tagy: Dakar, Rally, Argentina, Chile, MKR Technology, Adventure, Daniel Kozlovský, Bonver Dakar Project, Mammoet,




Zpět


Čtěte také další články z této kategorie:

Závada zhatila šanci na obhajobu vítězství v Rally OiLibya

MKR chce v Maroku zlatý hattrick

Silk Way Rally pro MKR končí předčasně

3. etapa Silk Way ve znamení ztrát



“Zatímco vy vstupujete na přechod, my už běžíme po druhé straně...”

© 2012 -2016 PatRESS.cz - Powered by Prestissimo.cz