rss
PatRESS News

Zpět

Kolomého na letišti přivítali kolegové Vršecký s Lackem

22. leden 2014

Posádku přivedl pilot Martin Kolomý. Praha - Konečně doma! Velká úleva byla vidět na členech závodního týmu Tatra Buggyra Racing ihned poté, co jejich letadlo dosedlo na pražskou ranvej. Pilot Martin Kolomý se svojí posádkou se po třech týdnech vrátili do Česka. Za sebou mají jeden z nejtěžších ročníků extrémní dálkové soutěže Rallye Dakar, a tak byl na ruzyňském letišti připraven i uvítací výbor. Týmového ducha přišli podpořit kolegové z týmu Buggyra Adam Lacko a David Vršecký, který jen o pár hodin později získal stříbrný Zlatý volant. Nechyběli ani zástupci médií. Při následné besedě už ale opět všichni rozdávali úsměvy na všechny strany a sršeli vtipem.
            "Nejvíc se těším na pořádné jídlo. Nebylo by vepřo-knedlo-zelo?" zeptal se se svým typickým úsměvem pilot Martin Kolomý, když z Terminálu 1, kde je letadlo na lince z Londýna vysadilo, zamířil do protějšího hotelu, v němž se uskutečnila první exkluzívní beseda na téma Dakar 2014.
            Zážitků bylo hodně a rozhodně by po letošním ročníku vydaly na několik hodin souvislého vyprávění. Jelikož svět obletěly záběry, jak Kolomý se svým speciálem dojížděl etapu po třech kolech, každého především zajímal autentický popis sledu událostí, za kterých k neuvěřitelné situaci došlo. "Sedím uprostřed a po jedné ráně kluci řekli, že máme asi defekt. Jen jsem prohodil, že tohle defekt nebude, že tam dole bude něco chybět," začal úsměvné vyprávění kopilot David Kilián. Posádka tedy vyskočila a běžela utržené přední kolo sebrat. "Podle pravidel nesmíte na trati nic nechat, takže jsem běžel kolo naložit, ale nejdřív jsme ho museli uhasit. S tím nám pomohli i místní domorodci, kteří kolo chytli odvážně do teplých, ale když jim naskákaly puchýře, tak se divili. Trochu zapomněli, že to kolo je pořádně rozžhavené," smál se při vyprávění Kolomý. Když navigátor René Kilián popsal, že zbývající část trati by se dala po třech kolech dojet, nikdo ani chvíli neváhal. "To víte, že to auto není vyvážené tak, aby v pohodě stálo na třech, a proto platilo - netaháš, nejedeš. Takže jsem na to musel šlapat," popsal pilot.
            Když se ale objevily praskliny na přední nápravě, díky kterým přišlo rozhodnutí v závodě nepokračovat, všichni se shodli, že právě tohle byl nejtěžší moment letošního Dakaru. Rizika byla zřejmá. "Vždycky děláme všechno proto, aby vůz vyjížděl do etapy připraven, ale když víte, že už vyjíždíte s nějakým problémem, tak je to fakt průšvih," vysvětlil technický ředitel Buggyry Robin Dolejš. Možné tragické následky si tým připouštěl víc než dost. Vždyť Martinu Kolomému při nehodě v roce 2011 prasknul obratel. "V Saltě jsem si to po špitálech už zkusil a znovu bych to prožít nechtěl. Když jsem ty praskliny viděl, věděl jsem, že to je konec. Když vás na trati pouhých dvacet centimetrů dělí od třísetmetrové díry, tak si rizika uvědomíte a vím, že stejně bych mluvil, i kdybychom závod vedli," upozornil Kolomý, když současně přiznal, že sledovat závodníky v dalších etapách mu bylo nepříjemné. "Přijel jsem na Dakar jako závodník a ne jako divák."
            I přes některé technické potíže si nový závodní speciál všichni chválili. Tatra měla poprvé odpruženou kabinu. "Je to strašně znát. Člověk není tak rozbitý," podotkl David Kilián. Velké nadšení vzbuzuje především využití moderního a výkonného motoru Gyrtech. "Od té doby, co ho máme, ten kamion používám jako motokrosovou motorku. Čím větší před sebou vidím díru, tím víc na to šlápnu, abychom ji přelítli," řekl Kolomý, při jehož vyprávění se všichni buď popadali za břicho nebo jen nevěřícně kroutili hlavou. Když v průběhu první poloviny 5. etapy odešel kompresor, auto bez vzduchu nebrzdilo, neřadilo, prakticky na něm nic nefungovalo. Kolomý ale ujel dalších sto padesát kilometrů do neutrální zóny, kde začal s opravami. "Jste na závodech, tak přece nebudu brzdit. Kdo brzdí, prohrává," vyprávěl svérázně Kolomý.
            Rovnat se vítězným kamazům bude velmi náročné a detailů je mnoho. Třeba kamazy tankují přímo jen na měřený úsek, řada ostatních jednou za den. "Jinak to nejde. Takovému zázemí se zatím rovnat nemůžeme. Máme nádrž na 780 litrů a vychází nám to tak tak. I hmotnost nafty hraje roli v závodě, který se stále zrychluje," připomněl Kolomý.         
            Pro tým Tatra Buggyra Racing začíná Rallye Dakar 2015 ihned po příletu. "V truckracingu řešíme detaily ve výkonnosti, na Dakaru ve spolehlivosti. Takřka stejnou věc děláme dvakrát a zcela jinak. Naší snahou pro Dakar dál bude, aby posádka nemusela z auta vyskakovat a komponenty držely od startu do cíle. Začít musíme hned, je to běh na dlouhou trať," podotkl technický ředitel Robin Dolejš, když současně připomněl, že tým má velké množství poznámek pro změny na další ročník, z nichž jednou z nejdůležitějších bude zlepšení logisticko-komunikačního systému. Výrazně přibude i testovacích kilometrů. "Musíme zamakat, ale každý je k poražení, i kamazy, takže se těšte na příští rok," dodal Martin Kolomý.

>>Fotogalerie

Martin Kolomý míří rovnou na besedu. Při besedě bylo veselo.

tagy: Buggyra, Tatra, Dakar, Martin Kolomý, Kilián, letiště, Vršecký, Lacko,




Zpět


Čtěte také další články z této kategorie:

Technika pluje na Dakar

MKR Technology představuje 3 kamiony pro Dakar 2018

Závada zhatila šanci na obhajobu vítězství v Rally OiLibya

MKR chce v Maroku zlatý hattrick



“Zatímco vy vstupujete na přechod, my už běžíme po druhé straně...”

© 2012 -2016 PatRESS.cz - Powered by Prestissimo.cz