Trojice kamionů Renault Trucks je již plně připravena na sobotní start. Speciály z dílny MKR Technology povedou holandští piloti týmu Riwald Dakar. Hybridní verzi renaultu C 460 bude už tradičně kočírovat Gert Huzink (#520), druhý kamion povede Pascal de Baar (#507) a třetí stroj K 520 bude v soutěži nově pilotovat Adwin Hoondert (#538). Jezdci si už na místě užili první jízdy a oblíbený shakedown v Sea Campu. „Od loňska jsme udělali mnoho úprav, ale také jsme mnohem více testovali. Byli jsme v Polsku a Maroku a věnovali tomu více času. Bylo moc fajn sledovat a vnímat ten pokrok a všechna ta zlepšení. Aktuálně nám všechno funguje a mám z kamionu moc dobrý pocit,“ poznamenal po prvních jízdách v Arábii pilot Gert Huzink.
Dakar se na Arabském poloostrově představí počtvrté. Z Asie se sem přesunul v roce 2020. Soutěž tentokrát začíná už na silvestra slavnostním prologem a na Nový rok se závod rozjede první ostrou etapou. Na posádky jich čeká celkem čtrnáct. Ty odstartují v Sea Campu na břehu Rudého moře a skončí na opačné straně poloostrova na pobřeží Arabského zálivu. Před závodníky jsou dva náročné týdny s jediným dnem volna. Chybět nebude ani maratonská část, během níž se budou muset obejít bez pomoci mechaniků. Půjde-li vše podle představ, dostanou se závodníci do cíle v Dammamu v polovině ledna (15. 1.) s tím že celkem budou muset zvládnout přes osm a půl tisíce kilometrů, z nichž je více než čtyři a půl tisíce měřených speciálek. Pořadatelé i díky třídennímu putování oceánem dun v Empty Quarter „Pusté končině“, tedy ve čtvrté největší písečné poušti na světě, slibují mimořádně těžký ročník. Pro posádky kamionů bude ale mimořádně specifický i díky neúčasti kolonie ruských kamazů a mazů. Zkouška extrémní vytrvalosti tak bude podle všeho mnohem více vyrovnaná. „Myslím, že závod díky tomu bude mnohem spravedlivější,“ domnívá se pilot Pascal De Baar, když se sám sebe hned ptá: „Jak často máte šanci jet Dakar bez Kamazu? Vždycky jsme byli rádi, když jsme mohli jezdit mezi Rusy, ale nyní se více můžeme soustředit sami na sebe. Auto je dobré a pole bude více vyrovnanější. Myslím si, že vepředu se bude hodně bojovat, že to bude taktická hra, takže důležité bude z toho nezešílet,“ usmál se Pascal de Baar, který se chce s kolegou Gertem Huzinkem hned od začátku pohybovat v elitní desítce. „Vyjíždíme z dvacáté pozice, takže pokud se nám povede už samotný prolog, můžeme hned od Nového roku v závodě pořádně šlápnout na plyn,“ mrknul Gert Huzink, který si je ale vědom faktu, že hlavní záludnosti přijdou ve druhém týdnu, kdy do programu vstoupí množství náročných a záludných dun. „V nich je to všechno o řidičských schopnostech. Náročný ale bude každý den. Těšíme se na to,“ vyhlíží start 45. Dakaru Huzink.
45. Dakar 2023
31. 12. 2022 – prolog – SEA CAMP > SEA CAMP (11 km / 11 km)
1. 1. 2023 – 1. etapa – SEA CAMP > SEA CAMP (602.56 km / 367 km)
2. 1. – 2. etapa – SEA CAMP > ALULA (589.07 km / 430 km)
3. 1. – 3. etapa – ALULA > HA’IL (669.15 km / 447 km)
4. 1. – 4. etapa – HA’IL > HA’IL (574.01 km / 425 km)
5. 1. – 5. etapa – HA’IL > HA’IL (645.04 km / 373 km)
6. 1. – 6. etapa – HA’IL > AL DUWADIMI (877.69 km / 467 km)
7. 1. – 7. etapa – AL DUWADIMI > AL DUWADIMI (641.46 km / 472 km)
8. 1. – 8. etapa – AL DUWADIMI > RIYADH (713.85 km / 398 km)
9. 1. – volný den – RIYADH
10. 1. – 9. etapa – RIYADH > HARADH (686 km / 358 km)
11. 1. – 10. etapa – HARADH > SHAYBAH (623.94 km / 113 km)
12. 1. – 11. etapa – SHAYBAH > EMPTY QUARTER MARATHON (426.27 km / 273 km)
13. 1. – 12. etapa – EMPTY QUARTER MARATHON > SHAYBAH (376.46 km / 185 km)
14. 1. – 13. etapa – SHAYBAH > AL-HOFUF (675.6 km / 154 km)
15. 1. – 14. etapa – AL-HOFUF > DAMMAM (417.3 km / 136 km)